Faktatexter kring ryggsmärtor, knäskador och barfotaskor


Det kommer bli flera inlägg idag, med fakta kring allehanda ämnen. Ett av ämnena kommer vara just texter om fakta och andra, i det här inlägget kommer handla om smärta, skador och hur du kanske kan undvika dem med lite ovanliga skor.

Låt mig börja i skoänden av det hela. Barfotaskor för barfotalöpning för att vara exakt. Jag måste erkänna att jag är lite skeptisk till det här, men jag har å andra sidan aldrig varit typen som gillar att gå barfota. Jag trippar fram över grus och sten och undslipper ett litet aj för varje kliv. Bäst trivs jag i rejäla sandaler på sommaren eller ett par mer traditionella löparskor. Men jag kan förstå principen om man nu gillar att springa barfota i sanden att man ska kunna ta med sig känslan var man än springer. De här skorna, med individuella tår för tårna, skall ge just barfotakänsla utan att vara barfota. Om det också är bra för knä och rygg vet jag inte, men jag skulle tro att de har något mindre dämpning än traditionella skor och också en mindre skillnad mellan häl och tå, vilket mer liknar barfotasteget.

Om du nu drabbas av smärta i ländryggen eller bröstryggen så är det just de ämnen som tas upp av smärtairyggen.nu. Det finns inte så jättemycket information om varesig rygg eller smärta där ännu, men jag antar att sajten är under uppbyggnad och om du behöver hjälp med ryggont så blir det en bra resurs.

En bit söder om ryggen har vi knäna, även de synnerligen utsatta vid bland annat löpning. Åkommorna har lika roliga namn som de är tråkiga att råka ut för. Menisk låter som en fisk, men är är egentligen brosk som kan ta skada, vanligt för fotbollsspelare t ex. Slemsäckarna är också känsliga och här är det slemsäcksinflammation man vill undvika. Slatter i knäna hade jag hört talas om, men det heter inte alls slatter, utan schlatter efter läkaren Carl B med detta efternamn. Allt det här lärde jag mig bland faktatexterna på knaskador.nu.

  1. Inga kommentarer än.
(publiceras inte)